söndag, april 04, 2010

sweets for my sweet...


Det pratas om söt skatteväxling. Öka skatten på socker, sänka på frukt. För frukt är inte godis. Jag tycker iofs att man kan ta bort alla mjölksubventioner som finns och lägga de pengarna på frukt istället. Och lämna sockret orört.
Jag ska dra ner på sockret. Det har jag sagt ganska länge, men jag gör inga större ansträngningar för att förverkliga den intentionen. En gång började jag läsa en artikel om stevia och den mäktiga sockerlobbyn (i Filter tror jag det var), men jag läste inte färdigt för jag kände mig så träffad. Jag förstår på ett sätt alla människor som förfasade sig över grisplågeriet när det var i tidningarna, men glömde det lika fort igen. Det kan vara väldigt jobbigt att ändra på sig.

Det händer att jag skyller på den sociala biten, och ibland på det begränsade utbudet man har som vegan, men inget av det är nog sanningen. Allt handlar om sockerberoende och dålig karaktär. En dag ska jag dra ner på sockret, men det blir en annan dag. För i dag är det påskhelg och förhoppningsvis blir det hallongrottor på café Bonaparte.

Inga kommentarer: