tisdag, januari 11, 2011

orden och knapparna

 Den sista av de 340 knapparna är isydd. Jag tror det blir bra.

 Det var halva priset på allt hos farbror fynd i Visby. Jag hittade ett ficklexikon från 1826 utgivet av D.F. Bonniers förlag. Fjerde upplagan. En oumbärlig hjelpreda vid läsning af tidningar, böcker m.m. Från början kostade den 1 R:dr (riksdaler?), nu betalade jag 10 kr (kronor). Orden är skrivna i ett resonabelt typsnitt, men förklaringarna är nästan oläsliga. Jag vet inte vad den sortens typsnitt kallas, men det är ett sånt där som gamla biblar brukar vara satta i. Jag säger då det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är nästan helt 100 på att det typsnittet kallas fraktur , så nu vet du det.. :-)

Adina sa...

Har nyligen sträcktittat gammal Pride and Predjudice-serie och kände genast historiens vingslag här. Blädra lite i den och känn dig som Mr Darcy! Hurra!